Ons tijdelijke huisje!

6 april 2018 - Bali, Indonesië

Vanmogen vroeg werd ik wakker in een heerlijk bed, de airco zacht aan en buiten hoorde ik het leven om ons heen opstarten. Hanen die kraaien, kippetjes, de stemmen van kinderen die naar school gaan.... wat een rust hier na de hectiek in Denpasar.  We zijn in een ongelofelijk mooi huis beland. Aan alles is gedacht en de inrichting is heel sfeervol en van alle gemakken voorzien. We voelen ons hier senang. We hebben ook een jacuzzi in de tuin waar we gisteren direct na onze reis in zijn gaan zitten om af te koelen. Daarna een dutje gedaan op het overdekte buitenbed. De beheerder van dit huisje is een enthousiaste jongeman, Ketut Fredy, die zijn uiterste best doet om het ons naar de zin te maken. Hij nam ons gisteravond mee naar een eethuisje van een vriend van hem. Ze waren nog maar twee weken open. Mooie gesprekken gehad over hun leven hier en hun iedalen. Ze zijn in grote eenvoud opgegroeid en werken zich nu op door hard te werken en steeds een stap vooruit te doen. Een van de jongens heeft een bijzondere expressieve manier van praten en blijkt ook Balinees te kunnen dansen en muziek te kunnen maken. Fredy speelt gitaar en we maakten al snel plannen om samen een keer muziek te gaan maken. De Ibu (moeder) van de eigenaar van het eethuisje, Putu , kan goed koken en natuurlijk gaat hij haar vragen om ons kookles te geven. Ook de vrouw van Fredy wil ons kookles geven. Zij zal ook onze was gaan doen. Jullie lezen al, we gaan hier een goed leven leiden. Alles is mogelijk en iedereen is blij als ze je kunnen helpen en dat ze zo wat meer inkomsten kunnen hebben.  Ze noemen mij hier gado-gado en daarmee bedoelen ze dat ze zien dat ik een mix ben. Ik heb de foto van mijn moeder met haar broers en zussen laten zien: Ah, indisch ja!  En Eva, vooral haar ogen vinden ze indonesisch en de vorm van haar gezicht. Van de zussen vinden ze mij het meest indisch; en zo loop ik te pronken met mijn familie. Het wemelt hier van de mensen met dezelfde namen: de eerste heet Wayan, de tweede Made, de derde Nyoman en de vierde Ketut. Met " I" of " Ni" ervoor weet je of het over een jongen of een meisje gaat en er worden allerlei afkortingen gebruikt. De naam Wayan is afgeleid van Wokalayan en betekent " de meest volwassene". Made betekent " in het midden", de derde Nyoman betelenk " de rest" en de vierde Ketut is afgeleid van het woord Kitit, de kleinste banaan van de tros. Zo Fre (zus nummer vier) jij bent dus onze kleinste banaan:) De vijfde krijgt weer gewoon de naam van de eerste. Net als ik denk dat ik het snap hoor ik een paar keer Putu, wat weer een voorvoegsel blijkt te zijn van de eerstgeborene. ...
Vandaag op de scooter naar en langs de kust, lekker gado gado gegeten, Dirk had erge trek in frietjes en was helemaal happy toen ze die bleken te hebben. Op de scooter overal stoppen om te kijken naar iemand die huisaltaartjes maakt, gereedschappen verkoopt; het gewone leven  Hij ligt nu heerlijk op de bank in de open woonkamer met de fan's aan te luisteren naar de geluiden buiten. Ik ga nu nog even proberen om wat foto's toe te voegen. Selamat malam! (goedenavond).

1. Jan & Mirjam:
    6 april 2018
    Goed te horen Dirk en Jen, het klinkt en ziet er geweldig uit. Geniet van het leven daar, hoe anders en hoe mooi kan het ook ergens anders zijn ;-) Big hug J&M x
  2. Theo:
    lieve luitjes,
    Wat een verhalen en wat een herkenning, als ik de verhalen lees is er weer zoveel herkenning ik begrijp dat jullie volop genieten. al dat lekkere eten het verse fruit en de ongelooflijk vriendelijke mensen en vooral het tempo waarin ze leven te gek. Alleen de naam ketut weet je zeker dat hij geen kentut heet (grapje) Het is hier nu 14.00 uur dus als je dit lees is het al ochtend bij jullie dus selamat pagi en geniet
  3. Jennemieke Otger:
    6 april 2018
    Ha ha Theo mij een beetje op het verkeerde spoor zetten met je "kentut" ...betekent wind ( scheet). Sta ik mooi voor paal.
  4. Christa:
    6 april 2018
    Wil ik ook dit! Heel mooi ziet het er allemaal uit. Leuk om te lezen JenDirk. Heerlijk. Genieten! Kus, Christa
  5. Coleta en Herbert:
    Jen,
    Wat heb je dat weer leuk geschreven, het voelt alsof ik er een beetje bij ben.
    Geniet lekker.
    XX
  6. Frederike Otger:
    6 april 2018
    Kakak dan adik ipar, di sini pisang kecilmu. Betapa senangnya hidup dengan cerita Anda.
    Ha lieve zus en zwager, hier jullie jongste kleine banaan. Wat leuk om zo mee te leven met jullie verhalen. Liefs
  7. Annelies westen:
    9 april 2018
    Ha Dirkjen, een verslag waar ik ook een beetje ben heerlijk!!!
    Ik sprak je vanmorgen je wees mij op een video, het vertrek waar jullie voorlopig zijn??
    liefs van vlijtig liesje
  8. Jennemieke Otger: