Wennen in Denpasar

4 april 2018 - Bali, Indonesië

Zo, daar zitten we dan in Denpasar voor onze kamer, heerlijk te zweten. Binnen hebben we airco en dat is hier geen overbodige luxe. We zitten in een wijk waar we midden in het leven zitten van de locals. Bijna geen toeristen bij Nakula family Inn. Dit guesthouse wordt gerund door Adi en Madi. Dan zijn er her en der nog familieleden die hier helpen en alles klaar maken voor de ceremonies. Elke dag is er wel een ceremonie en liggen er overal offers in en bij de huistempel en voor de poort. Adi spreekt goed Engels en heeft ons vanmorgen bij het ontbijt allerlei tips gegeven in het Indonesisch, dus dat was even goed de oren spitsen. Ik red me aardig met de woorden die ik ken. Gisteren was ik zo moe en daas van de reis dat ik niet eens meer wist wat links en rechts was. Ik werd vol enthousiaisme geholpen door een vrouw die steeds lachend herhaalde: kanan en kiri terwijl ze mijn rechterarm en linkerarm aanraakte. Het contact met de mensen is weer hartverwarmend. Een brede lach en een open groet en ze vinden het erg leuk dat ik wat van hun taal kan spreken. Dan krijg ik soms een stroom van woorden terug waar ik geen touw aan kan vast knopen en zeg ik: saya tidak mengerti (ik begrijp het niet). De scooters vliegen hier links en rechts om je heen en het is uitkijken geblazen bij het oversteken. We zijn op de markt geweest met dieren en op een markt waar eindeloos veel bloemen en bakjes van palmbladeren verkocht worden voor de offers. Ik sta er altijd weer van te kijken dat iedereen met dezelfde handel op een kluitje bij elkaar zit. De Balinesen zijn gek op zangvogeltjes en het was een gekwetter en gefluit van jewelste. Nu snap ik ook waarom mijn oma een kanarie had. Als ze vond dat hij teveel floot dan gooide ze een theedoek over de kooi en staakte de kanarie abrubt met fluiten. Maar er waren ook allerlei andere dieren te koop, ook kleine hondjes Lies... zo schattig en varanen, fretten, hanen, schildpadden, eekhoorns, salamanders, kwartels, etc..Het Bali msueum was heel erg mooi en we zwerven wat door de stad, komen puri (paleizen) en pura (tempels) tegen, erg mooi en een oceaan van rust. Lekker eten tussendoor en balinese koffie drinken en goed blijven aanvullen met water. Morgenochtend vertrekken we dan naar het huis in Lovina waaar we een maand zullen blijven. Ik ben heel erg benieuwd waar we terecht zullen komen. We worden gebracht door Agung die ons ook van het vliegveld heeft opgehaald en daar stond met een bordje met mijn naam erop. Ha, dat was leuk. Zo nu ben ik even uitgeschreven. Tot de volgende keer.

1. Petra:
    4 april 2018
    Wow, wat een omslag met het Hollandse stadsleven....
    Met de foto's erbij zie ik het letterlijk helemaal voor me en hoor ik bijna het geluid van de brommers en de kanaries. Als je prikkelgevoelig bent dan heb je er een zware dobber aan :)
    Afgezien van de diertjes in de hokjes (moest het even noemen ;)) ziet het er prachtig uit en ik kan me voorstellen dat het, na enige gewenning, heerlijk is om je in deze levensstijl onder te dompelen en op te gaan in het ritme van de lokale bevolking.

Heel veel plezier verder en goede reis naar Lovina!

Liefs,
    Petra
  2. Annelies westen:
    Ha JEN en Dirk,
    Dank je wel voor het uitgebreide verslag. Ff slikken die kleine hokjes met diertjes....pfffff
    Maar ik kan mij voorstellen dat het heerlijk is om daar nu te zijn.
    Ik verheug mij al op het volgende verslag JEN!xxxxx
  3. Lisette:
    4 april 2018
    Zo, dat is wel een hele overgang. Enne, lekker beeldend beschreven alsof wij lezer over jullie schouders mee kijken.
    Leuk hoor. Ben benieuwd naar jullie komende belevenissen!
  4. Carolien:
    5 april 2018
    Ha allebei aan de andere kant van de wereld! Wat fijn om te lezen, dat jullie goed zijn aangekomen en nu waarschijnlijk al in Lovina zijn. Wat een wereld vol geuren en kleuren en mooi om zo mee te kunnen genieten van jullie bijzondere indrukken!
    Liefs, Carolien
  5. Coleta en Herbert:
    6 april 2018
    Hallo globetrotters,
    Wat leuk om te lezen dat het jullie zo goed gaat, het grote avontuur is begonnen.
    Hoop op nog veel mooie verhalen van al jullie belevenissen.
    Dikke kus,
    Coleta en Herbert