Bakkie Pleur en onze huisdieren

16 april 2018 - Bali, Indonesië

Zo, daar zijn we weer. We hebben inmiddels een ander ritme te pakken: vroeg opstaan en op het heetst van de dag rustig in de schaduw sietsa houden en tegen het einde van de middag weer wat ondernemen.We zijn hier aardig onze plek aan het vinden. Jen rijdt op de scooter naar allerlei adresjes toe zoals de familie en vrouw van Fredy die ook weer in een prachtige kampong woont, naar de stichting met gehandicapte kinderen, naar de bakker voor Duits brood, door de bergdorpjes heen rijden en Bahasa Indonesia kletsen met de man die bezine verkoopt of met de man die drankjes verkoopt, Dirk ophalen bij de cursus houtbewerken. Ja, ja, dat heeft hij twee ochtenden gedaan. Hij heeft geleerd hoe hij Balinees houtsnijwerk kan maken. Zo behendig zij alles zittend op de grond doen en het hout met hun voeten fixeren, lenig hun benen gebruiken, zo'n klus was dit voor Dirk, susa ja... maar... hij heeft werkelijk iets moois gemaakt en een set beitels gekocht. Ze gaven er hun hamer en een wetsteen bij. Het was zo leuk om er gisteren heen te gaan en ze zo met elkaar op de grond te zien zitten, allemaal trots over hoe het was gegaan. Jen was in de tussentijd naar Ira in de kampong geweest. De zus van Fredy was er ook. We hebben een paar uur op de veranda gezeten op de grond en over van alles gesproken: over de zorgverzekeringen hier en bij ons, over luiers voor hun baby, over haren wel/niet verven, over geluk en depressie, over obat (medicijn) van kruiden. Ze zijn verrassend open over zichzelf. Het geloof speelt hier in alles door. Ze geloven in karma. Zo is het een karma dat een kind bijv. een handicap heeft, maar met ceremonies helpen ze dit kind en degene die het kind bijv. behandelt oefent zich in geduld hebben en zo helpt het kind ook zijn omgeving. Ze leven vanuit hun "soul"  en toetsen steeds wat ze doen ook klopt met hun ziel. Het zijn mooie mensen; dan weer verrassend jong in hun zijn, dan weer zo wijs en levend vanuit het hier- en nu.
Toen wij gisteren naar huis reden, zagen we de kamong bewonders alles schoonmaken en snoeien in de straten, een mooi beeld van samenleven in een gemeenschap en past wel heel erg bij Jen.
We hebben jullie nog niet verteld over onze huisdieren. De woonkamer is open naar de tuin toe en er loopt van alles in en uit bij ons. Zo hebben we Peter de pad, Timo de tjik-tjak en we hebben ook een nachtelijke bezoeker: een poes die we nog niet overdag hebben gezien en die onze crackers gesnaaid heeft.
Op de foto's kunnen jullie ons bezoek aan de warmwaterbronn zien: Air Panas en ons bezoek aan de enige Boeddhistische tempel op Bali. Als we zo rijden met de scooter denken we regelmatig: tjee Henk, dat jij hier gefietst hebt, wat een klus in deze hitte en op de grotere wegen zoveel brommers... respect hoor!
Inmiddels zul je je wel afvragen waarom ik dit stukje: 'bakkie pleur' hebt genoemd. Balinesekoffie is net zoals koffie tubruk (die mijn opa ook altijd dronk), met de koffie zo onderin je kopje, water erop, suiker en klaar. Als ze een beetje Nederlands kennen en in een jolige bui dan vragen ze of je een bakkie pleur wilt.In het begin wist ik echt niet wat ze vroegen...
Tot zover weer jullie reporter op Bali.

1. Henk:
    16 april 2018
    Haha Dankjewel Jennemiek en Dirk. Leuk om te lezen en de foto's te zien. Bij toeval van veel plekken waar ik in sept/okt. gefietst heb. Van Air Panas tot de tempel in het meer bij Munduk/Bedugul tot en met de kust tegenover Menjangan. Gaaf snorkelen daar. Door jullie verhalen telkens even terug in prachtige natuur en lieve mensen. Een goed verblijf en veel mooie ontmoetingen toegewenst!
  2. Coleta en Herbert:
    Hoi genieters,
    Weer zo'n leuk verhaal om te lezen. Jen, ik zie je al zitten met de dames, heerlijk kletsen en van alles uitwisselen. En jij Dirk (handige Harrie), jij kunt ook werkelijk alles hè, en als je het niet kunt zorg je er wel voor dat je ook dat weer kunt . Trots op je.
    Geniet lekker verder, en we kijken uit naar nog meer verhalen.
    Liefs XX
  3. Lisette:
    16 april 2018
    Selamat, wat leest dat allemaal weer heerlijk. Ik zie het als een film voor me. Zo eentje die je nog een keertje wilt zien.
    Blijf lekker genieten van al die mooie mensen, het moois en laat je verrasssen!
    Enne Dirk, Kees en ik mochten mee met het uitje van het Repaircafé, leuk & interessant!
  4. Marja:
    16 april 2018
    Heerlijk Jen en Dirk, dat jullie zo genieten! Zoals jullie weten jaren geleden op Bali geweest en als ik het zo lees is er qua sfeer, sympathieke en nieuwsgierige inwoners weinig veranderd. Ik zie je zo op je scootertje rondrijden Jen, alsof je er al jaren woont. En Dirk, benieuwd waar je je allemaal nog meer in gaat bekwamen. Liefs uit de Spoorbuurt en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
  5. Petra:
    18 april 2018
    Wat leuk om te lezen, alsof ik erbij ben.
    Dat houtbewerken lijkt me echt heel erg leuk om te doen (en ook heel moeilijk), super dat je dat gedaan hebt Dirk.
    Ondertussen zie ik Jen gewoon voor me op de scooter kriskras overal doorheen als een echte local.
    Geniet ervan allebei, wij genieten met jullie mee.
    Liefs xx
  6. Pieter en Afra:
    23 april 2018
    Hoi Dirk,
    Leuk om het houtbewerken op Bali te zien en neem genoeg gereedschap mee naar Nederland! Het gaat je goed af in kleermakerszit, wat ben je nog lenig voor je leeftijd! Mag ik het op de werkbank doen? Leuk hoor, een vriendengroet van mij.
    Pieter
  7. Jennemieke Otger:
    23 april 2018
    Mijn hoop ligt ook 'op' de werkbank en zeker niet op de grond; krijg ik alleen maar geweldige kramp van.