Terugblik en afscheid van dit mooie land

28 mei 2018 - Ubud, Indonesië

Wat hadden we fijne dagen in Ubud in een homestay. We leefden tussen een Balinese familie met Ibu Teja die elke ochtend een ander ontbijt voor ons maakte en elke dag ook voor ons bad bij de huistempel (dat ontroerde me zo), met Teja de eigenaar die prachtige schilderijen maakt, zijn vrouw en 2 dochtertjes en met de twee Ketut's die alles schoonmaken met een vrolijke lach en intussen Dirk leerden hoe hij zijn beitels kan slijpen. In en rond Ubud is meer welvaart dan in Noord- Bali en er is veel cultuur te zien. We hebben prachtige tempels bezocht.De Kunung Gawi is een rotstempel en hiervoor moet je een hele lange trap afdalen. Het had de avond ervoor enorm geregend en de natuur dampte nog na. In de vochtige hitte afdalen en later weer omhoog klimmen terwijl je meerdere keren door vrouwen wordt ingehaald die de hele dag emmers met zand naar beneden sjouwen zorgt ervoor dat je, ook niet een beetje, klaagt ook al gutste het zweet van onze lijfen. Een dikke duim van ons en een stralende lach terug. De verstilling bij de rotstempels, omgeven door intens groene sawah's, was een mooie ervaring. Bij de Pura Tira Empul (the holy spring temple) kan ieder die dat wil, zich in de heilge bron wassen. Veel toeristen die de plons wagen in een groene sarong en daar tussendoor de verstilling van de Balinesen die in hun midden hun eigen rituelen en gebeden uitvoeren en rustig wachten totdat de toeristen klaar zijn en zij zich kunnen wassen met het heilige water was weer een apart tafereel. Het heeft ons beiden meerdere keren getroffen hoe dichtbij de Balinesen bij zichzelf willen en kunnen staan en zowel de goede als de kwade Goden en de geesten om zich heen weten. Ze kunnen zo in het hier en nu zijn. Niet alles is maakbaar (zoals wij vaak denken)maar in harmonie leven met de Goden en de geesten die in alles en overal aanwezig zijn is van groot belang. Ze zetten zich dagelijke uiteen met het goede en het kwade, met zichzelf en met hun omgeving met de ook negatieve prikkels die we hebben ervaren die toeristen en anders denkenden kunnen uiten.

We bezochten houtsnijders en steenhouwers. In het dorp Mas kan elke man houtsnijwerk maken. De werkplaats die wij bezochten had zo'n goede sfeer.Er wordt in alle rust weken lang gewerkt aan een beeldje, bijv. van Ganesh. Zittend op de grond werken met messen en beitels, zich niet laten verstoren, een trotse en lieve lach van een vader naar zijn dochter die ons alles uitlegde en kunstig werk dat onder zijn handen verschijnt. De senior houtsnijder van dit gezelschap heeft slechte ogen vanwege zijn leeftijd en maakt nu groter en grover werk maar krijgt nog alle respect.

In Sanur beleven we nu onze laatste dagen. Vandaag heerlijk op een strandbedje gelegen, zwemmen in zee, calamaris gegeten en nu aan de Tequilla Sunrise, onze favoriete cocktail. Het was heerlijk om zo lange tijd intensief samen te zijn in dit prachtige land. Door Dirk's drive om alles wat mensen maken te zien en te snappen hoe ze het leven leven, mijn ondernemingslust en onze gezamenlijke interesse in ontmoetingen met de mensen van hier en hun cultuur en tradities te doorgronden, hebben we ongelofelijk veel beleefd. Door het schrijven van dit blog hebben we ook veel uitgewisseld en wederom ontdekt hoe verschillend wij zijn en wat een rijkdom dat is. We vonden het echt heel leuk om dit op deze manier met jullie te delen.

1. Christa:
    28 mei 2018
    Heel fijn om dit vanuit zo ver weg een beetje met jullie te beleven. Ongelooflijk dank voor het delen en ik ben blij dat jullie zo'n fantastische reis met elkaar hebben ondernomen!
    Buen viaje a casa! XxX Chris
  2. Nelleke:
    28 mei 2018
    Ik heb zo heel intens mee kunnen leven en de mooie ervaringen gelezen, gezien en bijna geroken...en wat een kleuren....hele goede reis en....probeer het gevoel vast te houden!
    Liefs en bedankt!
    Nelleke
  3. Ellen Kempen:
    28 mei 2018
    Goeie reis terug en tot kijk!
  4. 28 mei 2018
    Herkennen veel enak babi goeling.
  5. Henk:
    28 mei 2018
    😀👍 en een goede thuisreis toegewenst!
  6. Carolien:
    28 mei 2018
    Wat hebben jullie toch een prachtige, fijne manier om de mensen te zien. Echt te zien. Dat raakt me. Het was fijn met jullie mee te leven. Dank voor de rijke verhalen! En wat fijn als ik jullie straks weer zie! Geniet nog maar even van een lekkere Tequilla Sunrise en voor later een hele goede, voorspoedige reis!
  7. Coleta en Herbert:
    28 mei 2018
    Bedankt dat we met jullie mochten meegenieten van al de mooie belevenissen.
    Wij hebben er enorm van genoten. Een voorspoedige terugreis!!!!!
    en tot heel snel.
  8. Arie:
    Jen en Dirk,
    Hartelijk dank voor de fantastische verhalen die jullie beleefd hebben. Het was me een genot om het te lezen. Geniet nog van de resterende vakantie en goede reis terug.
  9. Theo:
    lieve luitjes,
    Wat een genot om op afstand alles mee te maken en een stukje van jullie genieten mee te kunnen voelen. Zaterdag gaan we even een paar dagen weg maar als we terug zijn neem ik snel contact op voor een kleine koempoelan om van jullie en alle verhalen te genieten.
    selamat jalan en heel veel groetjes
    T&J
  10. Petra:
    Lieve Dirk en Jen,

Het was fijn om door jullie verhalen een beetje mee te reizen . Wat hebben jullie veel mooi dingen meegemaakt . Geniet nog even en heb een goede terug reis . Tot gauw . Liefs van Petra en Willem
  11. Cindy:
    28 mei 2018
    Bedankt lieve Dirk en Jennemieke voor jullie prachtige verhalen en foto's. We hebben er erg van genoten en wensen jullie een goede terugreis. En heerlijk om straks Eva weer te zien natuurlijk. Geweldig dat jullie deze reis hebben gemaakt. Wat een mooi land en wat een mooie mensen.
  12. Frederike Otger:
    Lieve Jennemieke en Dirk,
    Deze tijd zullen jullie denk ik nooit vergeten...zo intensief en intens klinken jullie belevenissen door in de verhalen.
    En dan terug in NL en het alledaagse bestaan. Maar met een ervaring rijker.
    Heerlijk dat jullie dit ook samen hebben kunnen doen.
    Dank voor de verhalen! Liefs Frederike
  13. Willem en Jeanet:
    29 mei 2018
    Wat hebben we genoten van jullie verhalen, foto’s en video’s. Het was bijna alsof we er zelf waren, dank daarvoor. Wij zijn inmiddels ook onderweg naar ons drijvende huisje en hopen jullie in het najaar weer te zien. Goede thuisreis en lieve groeten, Willem en Jeanet
  14. Annelies westen:
    31 mei 2018
    Een late reactie, ik lees nu pas jullie eind verslag. Jullie zijn weer thuis, ik heb jullie vast kunnen houden. Dank voor de mooie verslagen. xxxx
  15. Peter Gill:
    7 juni 2018
    Lieve Jennemieke en Dirk,
    Hartelijk dank dat wij zo mee mochten genieten van jullie reis, jullie prachtige verslagen met intense belevenissen die mijn vaderland ook een persoonlijke verrijking bij jullie teweeg heeft gebracht. Zoals Trix en ik ook mochten ervaren tijdens onze rondreis en vooral eiland Bali met haar mythische samenleving.
    XX Peter en Trix